Søvnmangel og distræthed

Et indlæg om hvor distræt man kan blive af ikke at få sovet.

Jeg lider af kronisk søvnmangel. Jeg går rundt i en døs af faderskab. Hver morgen når Luna vågner (som regel mellem 5:30 og 6:30) tager jeg mig af hende, så Hustruen kan få lov at sove videre – hun har jo ammet flere gange i løbet af natten, og jeg skal også på arbejde, så det er uden tvivl den bedste ordning for alle parter, og jeg nyder at være sammen med Luna hver morgen – også selv om jeg nogle gange har meget svært ved at følge hendes høje energiniveau.

Men det tærer på søvnen. For i modsætning til Hustruen kan jeg ikke gå i seng klokken 22, selv om det ville være det fornuftigste. Jeg skal geare ned og læse lidt og nyder måske også den sidste stund i ro og fred, så jeg kommer ikke i seng før ca. 23.30 hver aften, hvor jeg så til gengæld falder hurtigt i søvn.

Søvnmanglen har en lang række virkninger og bivirkninger. Blandt de mere indlysende er det at jeg tit bliver træt på arbejdet og falder i søvn med hovedet ind over skrivebordet. Men værre er det at jeg har svært ved at koncentrere mig, og mit arbejde er meget koncentrationskrævende.

Jeg er også rørstrømsk og grådlabil. Jeg har let til tårer, fx over at skulle forlade Luna om morgenen. Jeg har det fint nok med tårer, men jeg synes det er lidt meget at det er hver eneste dag at et eller andet som får mig til at græde.

Men det værste er at jeg bliver så distræt. Jeg kan ikke huske om noget er sket i dag eller i går. Jeg glemmer de mest selvfølgelige ting. Jeg går rundt med mine nøgler i hånden og leder efter mine nøgler. Jeg glemmer hvad jeg er i gang med og tror at jeg har gjort det færdigt. Og meget andet.

I løbet af få timer formåede jeg forleden dag:

1. At glemme at jeg lige havde været i bad (så jeg var på vej i bad igen da Hustruen sagde at det ikke var nødvendigt)

2. At glemme at jeg allerede havde stillet barnevognen ned i cykelkælderen (så jeg troede at den var stjålet da jeg en halv time senere gik ned i gården for at sætte den ind)

3. At gå længe rundt og lede efter opladerkablet til kameraet og engagere Hustruen i efterlysningen, for derefter at opdage at jeg allerede havde fundet det og sluttet det til.

Og det provokerer mig! En smule distræthed er kun klædeligt i min branche, men det her er bare for meget. Mine mentale evner flyder ud gennem hullerne i min hukommelse. Jeg må se at få sovet.

Men om ikke andet, så forstår jeg nu bedre de fædre der intet kan huske fra deres barns første år (som jeg skrev om før jeg selv blev far). Det er kun fordi jeg en gang imellem skriver lidt her på farbar at jeg overhovedet kan huske noget som helst om hvad der skete hvornår.

5 kommentarer to “Søvnmangel og distræthed”

  1. snuf Says:

    Den sidste pointe er rigtigt god; At man faktisk glemmer ungernes første år fordi man er så forbandet træt hele tiden. Men jeg tror det gælder begge forældre?

  2. Sangild Says:

    Du har ret at det gælder begge forældre, men til kvinderne har man opfundet udtrykket “ammehjerne” og dermed udelukkende tilskrevet det amningen. Fædrenes lignende symptomer er et indicium på at søvnmangel spiller en væsentlig rolle for “ammehjerne”.

  3. Anne Says:

    På en eller anden måde er det befriende at høre, at det ikke kun er kvinder der bliver sådan. Specielt nu hvor jeg selv går rundt i ring på den måde, og lægger telefonen i køleskabet og koger de kogte æg en ekstra gang.
    Har i øvrigt lige sendt en hilsen til Luna på min blog fra Undreland, fordi jeg har en Lea Amalie som bliver nødt til at ønske sig en mageløs mariehøns mobile. Og nej, det behøvede måske ikke nødvendigvis lige være samme model, men det gør det nu alligevel lidt, fordi jeg læste dine tanker om den og blev i godt humør.

  4. Sangild Says:

    Selvsamme aften som jeg havde skrevet dette indlæg strøg jeg skjorter til sent. Til sidst var jeg så træt at jeg droppede de sidste tre skjorter og gik i seng. Næste morgen opdagede jeg at jeg havde glemt at slukke for strygejernet!

    Distræthed kan være livsfarligt. Heldigvis skete der ikke noget, men det var da noget af en advarsel.

  5. jakob Says:

    Hvor er det dejligt at læse om andre fædre der har det ligesom mig 😉 tak for det!

Skriv et svar

