Luna fryser: Indføling der bliver til overføring

Nogle gange kan vi ikke længere skelne mellem vores egen tilstand og Lunas. Det handler dette indlæg om:

Spædbarnet kan ikke fortælle hvordan det har det, og derfor er man som forælder hensat til konstant at regne ud hvordan den lille har det eller hvorfor den lille ikke har det godt nu. Man strækker sin indfølingsevne, sin empati, til det yderste. I den proces kan det kamme over så man ikke længere skelner mellem følelse og indføling og helt har glemt sine egne behov. Her kan man let komme til at overføre dem på barnet.

Lad mig give et eksempel: Jeg er overbevist om at Luna har det varmt, tager hendes trøje af og åbner et vindue. Hustruen kommer ind og påpeger at Luna ikke har det spor varmt, og det går op for mig at det er mig selv der skal tage en trøje af.

Hustruen er kuldskær mens jeg er det modsatte, og det betyder at hun bekymrer sig om at Luna har det for koldt, mens jeg bekymrer mig over at hun har det for varmt. Vi overfører vores egen tilstand på Luna, som har det fint. Heldigvis kan vi samarbejde, og heldigvis kan man mærke spædbarnet i nakken som altid afslører om hun har det for koldt eller for varmt.

Et andet eksempel er, at jeg som sagt kan stresse over at der er larm omkring os når Luna skal sove i barnevognen. Som nu i dag, hvor gårdmanden gik rundt med et monstrum af en bladstøvsuger, der larmede endnu mere end græsslåmaskinen, der ellers er slem nok. Jeg kan ikke tænke på andet end at det må betyde at Luna ikke falder i søvn. Men sagen er at mens jeg er meget lydfølsom i forbindelse med søvn (og derfor sover med ørepropper), så er Luna det ikke. Kun hvis det er pludselige lyde, som en bil der starter lige i nærheden. Og når hun først sover, skal der virkelig meget til at vække hende. Jeg er så småt ved at vænne mig til det, men det er svært at forstå at hun lukker alle de lyde ude.

Heldigvis er disse eksempler undtagelser fra regelen om at vi er ganske gode til at fornemme hvordan Luna har det på hendes præmisser. Men det er alligevel slående hvordan empati kan slå om i en overføring fra ens egen tilstand til hendes.

Skriv et svar

