De første legestue-erfaringer

Jeg har været på fire legestuebesøg, herunder et længe ventet besøg på Fars legestue. Dem fortæller jeg mere om her:

Rundt om i byen findes der forskellige legestuer med forskellige koncepter. Nogle er tilknyttet en kirke, nogle er private og en er kun for fædre. Nogle har åbent hver dag, andre kun et par timer om ugen. Det er under alle omstændigheder nogle små oaser når man er på barsel: Her kan man give sit barn en afveksling fra det alt for velkendte legetøj derhjemme, lade det møde andre børn og udveksle erfaringer med andre forældre.

At lægge en række mere eller mindre kravlende børn på et gulv med en masse legetøj er at iagttage kaos. Selv om jeg skrev at børnene “møder” andre børn, er der oftere tale om kollisioner og konfrontationer end egentlige møder. Og de er cirka lige gode om det.

Det mest interessante legetøj er det som nogle andre leger med, for så er det levende. (Det er også derfor de voksnes køkkenredskaber ofte er mere interessante at lege med end legetøj). Og børn som er under et år kan ikke forstå konceptet at tage hensyn til andre; de er egocentriske og kan simpelthen ikke sætte sig ind i andres behov. Derfor er der en konstant krig om legetøjet med de voksne som en slags FN, der går ind og mægler og sørger for at ro og retfærdighed opretholdes.

Ind imellem er det ikke legetøj, men hinanden de bliver interesseret i. De forsøger at etablere en form for kommunikation eller undersøgelse ved at stikke en finger i øjet på hinanden, hive i hinandens ben eller andre rituelle hilsener, der er kotume i deres kultur. Vi voksne forsøger så at lære de små at ae hinanden blidt i stedet, men det kommer vi ikke langt med.

Jeg har nu været på fire legestuebesøg, og vil samle lidt op på mine erfaringer, som altså kun er en begyndelse.

Mit første besøg var i legestuen på Sankt Hans Torv, som har åbent 4 dage om ugen i 4 timer. Jeg var nok lidt genert første gang, hvor jeg var den eneste mand. Når man som mand lige er begyndt på barsel og træder ind i et rum fuldt af kvinder med deres børn kan man hurtigt føle sig som en nybegynder og føle sig lidt udenfor. Sådan havde jeg det. Og det blev ikke meget bedre af at en af kvinderne omkring bordet havde en passivt aggresssiv udstråling som hun sad der med armene over kors og stirrede køligt rundt. Hun havde sikkert bare en dårlig dag, men det tog mig noget tid at føle mig velkommen. Når Luna kolliderede med et andet barn gav det anledning til små samtaler mellem de voksne, og efterhånden kunne jeg hygge mig lidt mere. Hustruen kom og hentede os, og det var et chok for Luna, som stak i et hyl da hun så hende.

Mit andet besøg var samme sted, og denne gang var der rytmik med hende, der normalt er der. Det var ganske fint, Luna morede sig lidt, men kiggede mest på de andre børn. Luna er ellers ikke noget stille barn, men når hun kommer ud blandt fremmede klapper hun i og sidder blot og stirrer på de andre. I hvert fald i begyndelsen. På grund af rytmikken lærte man de andre børns navne at kende, og så kunne man referere til dem resten af tiden.

Mit tredje besøg var på Fars legestue. Jeg havde glædet mig i et år til at skulle derhen, og nu lykkedes det endelig. Jeg slog følge med en anden far som inviterede en tredje far, og så gik vi ellers tre stolte fædre med barnevogne ned ad Kapelvej som en anden konvoj.

Det eneste negative jeg har at sige om Fars legestue er at de ikke kan finde ud af at oplyse hvor legestuen befinder sig. Der henvises til Kapelvej 47, men det er kun administrationen der ligger der. Man skal over på den anden side af gaden ind i en snørklet baggård og med lidt held kan man finde frem til stedet.

Men det er et fantastisk sted: En hel gymnastiksal omdannet til legeplads for de mindste. Her er kun adgang for mænd og så en enkelt sundhedsplejerske, og alt foregår på gulvet – der er ingen borde. Med forhindringsbaner en højtsvingende babygynge og andet fysisk orienteret inventar er der lagt op til bevægelse og til at fædrene kravler rundt med de små.

Her møder man den helt særlige situation at 20 mænd er samlet uden at der tales om hverken job eller fodbold, men om børn. Stemningen er fantastisk og intens. Der er her en entusiasme langt fra den mere rutineprægede stemning man finder i de kvindedominerede legestuer.

Man kan spørge sig hvorfor det skulle være nødvendigt med en legstue kun for mænd. Men jeg vil prøve at forklare: Alle andre barselstilbud er beregnet til og domineret af kvinder, hvilket er fint og forståeligt, for det er jo stadig kvinder der går langt mest på barsel. Men der er ingen fædregrupper og ingen andre steder hvor mænd som er gået på barsel kan mødes på deres egne præmisser uden at blive irettesat af de mere erfarne og derfor også mere dominerende kvinder. Fædre på barsel står i en lidt usikker situation, og det er et ønske for mange at møde ligesindede.

Og måske er der også en anden type energi i legen med børnene når det er far som er afsted. Det påstås i hvert fald at fædre er mere fysiske og bevægelsesprægede i deres leg med børnene. Og her er nogle rammer hvor det er i højsædet.

Hvorom alting er: Det var en herlig stund i Fars legestue. Luna elskede den store gynge og var i øvrigt i det lidt forsigtige hjørne, som hun altid er nye steder. Jeg havde regnet med at kunne give hende mad der, men der var ikke noget bord, så jeg fodrede hende på vores fantastiske pusletaske, der også er en babystol. Hele to af de andre kom hen og ville vide hvor vi havde købt denne smarte ting, og hermed har jeg givet et link videre til alle interesserede.

Da Luna blev træt lagde jeg hende i barnevognen, og kørte afsted. Hun var ikke meget for det (Luna vil bare helst sove hjemme i gården), men det lykkedes mig at få hende til at falde i søvn på Assistens Kirkegård ved at køre hende frem og tilbage på en grussti (i mangel af brosten). Da følte jeg mig lykkelig.

Den fjerde oplevelse var i Samuelskirkens legestue. Her har de et stort, flot rum fuld af legetøj, og Luna hyggede sig gevaldigt. Jeg var den eneste mand, men følte mig umiddelbart velkommen. Der er en god stemning, og man har indtryk af at folk kender hinanden godt. Der var noget sang/babyrytmik, og det havde et lidt mere direkte kristent indhold end jeg lige var forberedt (og indstillet) på. Men det var jo i en kirke, så det burde måske ikke overraske. Der er bare ikke så meget af den slags i legestuen på Sankt Hans Torv, som også tilhører en kirke. Bagefter var der fællesspisning, og i det hele taget var der en større fornemmelse af fællesskab end på Sankt Hans Torv, hvor der er mere udskiftning. Det handler nok også om at det kun er 2 timer om ugen de har åbent.

Højdepunktet for Luna var da babyerne en efter en blev lagt i midten af kredsen på et farvet klæde som blev løftet op af os alle. Luna så i begyndelsen til med et skræmt blik, men da hun havde set hvor sjovt det var for de andre, var det med spændt forventning hun lod sig lægge på klædet. Hun slap ikke øjenkontakten med mig, den sikre havn, da hun blev løftet, og det var tydeligvis en grænseoverskridende oplevelse på den gode måde. Hun hvinede af skrækblandet fryd, men var også glad for at komme tilbage i fars favn.

Jeg kommer helt sikkert mere i legestue med Luna. Hun nyder det, og det gør jeg også.

En kommentar to “De første legestue-erfaringer”

  1. Jeanette Says:

    Lyder hyggeligt med legestue for far. Faktisk ville jeg hellere hænge ud med jer fædre end mange af de der bedrevidende mødre jeg selv oplever i diverse sammenhænge.

    Hjemme hos os er det omvendt: jeg er nok den mest vilde med Leonora. Siden hun var 3-4 måneder har jeg vendt hende på hovedet, danset og svinget hende og kastet rundt med hende i stadigt vildere tempo og hun elsker det. Hendes far er mere blid – tænker at han måske tror hun ikke kan klare så vilde ting fordi hun er en lille pige, hvorimod jeg mærker på hende dagligt, hvad hun er til at fysiske lege.

Skriv et svar

