“Nej”?

Jeg er begyndt at overveje om lyden af ordet “nej” faktisk ikke er helt tilfældigt. Luna kommer nemlig ind imellem til næsten at sige det, og jeg er overbevist om at hun (snart 9 måneder) ikke er i stand til at sige ord endnu. Desuden har hun gjort det længe. Det bemærkelsesværdige er, at hun altid gør det når hun udtrykker en stærk grad af utilfredshed og vil have noget stoppet: “Nnnnnaj” eller “Nnnna”.

På alle sprog, jeg kender, begynder ordet for nej med n: No, nein, nei, non, njet, nee etc. Jeg er godt klar over at der er undtagelser (estisk, kinesisk, græsk etc.), men det er nu alligevel slående så udbredt det er, i lyset af at Luna helt intuitivt siger det når hun er stærkt utilfreds. Så derfor udkaster jeg den foreløbige tese at n-lyden er et delvist lydefterlignende ord (onomatopoietikon), som altså efterligner babyens pludrende nægtelse. Jeg kan sagtens tage fejl.

Har I andre oplevet noget lignende? (hvis ikke mange kan genkend det, kommer tesen ikke særlig langt). Kender I andre intuitive ordlyde fra jeres spædbørn?

2 kommentarer to ““Nej”?”

  1. Jesper Says:

    Da jeg gik til japansk, da sagde min lærer, som lingvist, at der er rigtig, rigtig mange sprog, hvor n – har at gøre med negationer. Således også på japansk, hvor nej dog hedder Iie, men negationer i verber og tillægsord får en n-stavelse. Hun fortalte også, at der findes lingvister, som forsker i den slags. Jeg har prøvet at finde nogle artikler om det. men uden held.

  2. Maria Says:

    På oldgræsk hedder ‘ja’ dog ‘nai’.

Skriv et svar

